- Wodkamerk Stolichnaya verbreekt de laatste band met Rusland en verandert zijn naam in ‘Stoli’.
- Stoli Group meldt dat de naamsverandering een direct antwoord is op de Russische invasie in Oekraïne.
- Het wodkamerk is een geesteskind van de in Rusland geboren miljardair Yuri Shefler.
- Lees ook: Shell stopt ook met tankstations in Rusland en koopt daar geen olie of gas meer in
Het wodkamerk Stolichnaya krijgt een nieuwe naam: ‘Stoli’.
Het drankmerk, dat voorheen als Russisch in de markt werd gezet, heeft zijn naam veranderd als “direct antwoord op de Russische invasie in Oekraïne”, aldus Stoli Group in een vrijdag gepubliceerd persbericht.
De oprichter van het bedrijf, de in Rusland geboren miljardair Yuri Shefler, zegt dat de naam en de associatie met Rusland niet langer representatief zijn voor het merk.
“Hoewel ik sinds 2000 uit Rusland verbannen ben vanwege mijn oppositie tegen Poetin, ben ik trots gebleven op het merk Stolichnaya”, zegt Shefler in het persbericht. “Vandaag hebben we de beslissing genomen om volledig te rebranden, omdat de naam niet langer onze organisatie vertegenwoordigt. Meer dan wat ook, wens ik dat ‘Stoli’ staat voor vrede in Europa en solidariteit met Oekraïne.”
Shefler werd naar eigen zeggen gedwongen om uit te wijken naar Europa, omdat de Russische president Vladimir Poetin probeerde "controle te krijgen" over het merk.
Het eigendom van het merk wordt sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie betwist tussen Shefler's Stoli Group, die in Letland is gevestigd, en Sojuzplodoimport, een bedrijf dat eigendom is van de Russische staat.
"Ik heb de vervolging door het regime van Poetin aan den lijve ondervonden en ik deel de pijn van Oekraïne en de Oekraïense bevolking", aldus Shefler.
De productiefaciliteiten van het bedrijf bevinden zich in Letland. Vorige week zei Stoli Group dat het voortaan alleen Slowaakse ingrediënten zal gebruiken, om banden met Rusland te vermijden.
Russische wodka wordt zeldzamer in Nederland
In Nederland is het sinds de invasie van Oekraïne een stuk moeilijker geworden om aan Russische wodka te komen. Vorige week lieten slijterijketens Mitra en Gall & Gall weten dat meerdere merken, waaronder ook Stolichnaya, niet langer verkrijgbaar zijn.
Marketingmanager Stefan van Caldenberg van Mitra zei daarover tegen Nu.nl dat hij het stoppen van de verkoop van Russische merken “een gepaste reactie op recente ontwikkelingen” vindt.
Petra de Boevere van branchevereniging Koninklijke SlijtersUnie waarschuwde dat Russische wodka niet altijd afkomstig is uit Rusland. “Russische wodka is ook een kwaliteitsaanduiding. Het gaat dan om heel zuivere wodka, maar die kan bijvoorbeeld ook uit Letland komen.”